| Auteur |
Bericht |
|
| Sandy |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 12:01 |
|
|
Blontd / Bestuurslid
|
myr. schreef: ik weet, ik mag niet klagen Waarom zou je dat niet mogen!? Ik zou ook vreselijk balen als ik in jouw situatie zou zitten!!! Gooi het er maar gewoon uit en 'klaag' maar onbeperkt, want dat is beter dan alles opkroppen! |
_________________ Welk voordeel heeft jouw nadeel...??? |
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 14:29 |
|
|
|
Kind aan huis
|
Sandy schreef: myr. schreef: ik weet, ik mag niet klagen Waarom zou je dat niet mogen!? Ik zou ook vreselijk balen als ik in jouw situatie zou zitten!!! Gooi het er maar gewoon uit en 'klaag' maar onbeperkt, want dat is beter dan alles opkroppen!
Oh, dank je Sandy
Dat is het fijne van het forum hier. Iedereen herkent deze momenten wel, en kan en mag hier even alles eruit gooien.
Ik zit echt in een dip op het moment
heb onverwacht toch veel pijn, en een lijf dat eigenlijk niet echt mee wil doen momenteel. Vanmorgen telefoon van het hoofd van mijn werk gehad. Wel even uitgelegt dat het voorlopig nog niets wordt. Ga morgen wel op bezoek, wil wel even de kinderen zien van de BSO en dagverblijf. En, er moet heel veel om in mijn hoofd.......ik kom mezelf nu regelmatig tegen....
Maar, ik zag net de eerste vlinder buiten, en dat geeft moed. Gewoon nu gaan genieten van lenteweer en niet "moeten". Ik moet van mezelf vaak teveel, en merk dat mijn omgeving dat ook vaak verwacht. Zelfs de fysiotherapeut die al 2 keer zei dat hij een man in de praktijk heeft die 10 jaarouder dan ik ben, ook 7 weken geleden een nieuwe heup heeft gekregen, en dat die man al zonder krukken loopt zonder problemen....tja, ik ben die man niet! En ik heb ws. iets meer mankementen in mijn lijf. Morgen ga ik dat toch even zeggen tegen de fysio. Hij moet geen patienten gaan vergelijken, maar mij in alle rust helpen om weer goed op de been te komen. Bij mij moet de knop om, en bij mijn omgeving dus ook blijkbaar, maar dat komt ook doordat ik zelf snel zeg dat het goed gaat, en ik snel weer alles oppak.( ook al blijkt het dus even niet te kunnen)
Ik wil niet klagen nl. , daar ben ik vroeger nogal eens op afgerekent,
Dus heel fijn dat ik hier even kan en mag spuien  |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Sandy |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 14:59 |
|
|
Blontd / Bestuurslid
|
myr. schreef: tja, ik ben die man niet! En ik heb ws. iets meer mankementen in mijn lijf. Ja juist... Het is wel een verschil of je een kunstheup plaatst in een 'gezonde heup' met 'enkel slijtage' of dat je een kunstheup plaatst in een heup met een aangeboren afwijking. En los daarvan: de ene persoon is de andere niet en elk lichaam is anders. Dus al zouden jullie wel in dezelfde situatie zitten, dan kun je nog niet vergelijken.
Ik zou er inderdaad ook even op terugkomen bij de fysio. Gewoon even zeggen wat je van het hart moet!
Wel moeilijk hoor die reacties en goed bedoelde opmerkingen uit je omgeving. En ik herken het wel hoor. Je zou het nu niet meer zeggen (haha) maar ooit ging ik met een soortgelijke conditie de operatie in, en toen zei iedereen ook dat ik zo weer op de been zou zijn. Nou mooi niet dus...
Goed bedoeld die reacties, maar ja... Vaak scheppen ze toch verwachtingen bij je...
Sterkte en 'klaagse'!  |
|
| Terug naar boven |
|
| Antje |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 19:06 |
|
|
|
Deelnemer
|
Hallo Myr
wat een herkenbaarheid. Jammer dat de revalidatie niet zo snel gaat als je wilt en je fysio je hierin weinig steunt. Zelf ben ik nu ruim een jaar na de eerste heup en 8 maanden na de tweede nog aan het revalideren. De rechter heup is gewoon zwakker, verkorte spieren en het kost veel moeite om goed netjes recht te lopen. ( de orthopeed zegt pak een wandelstok dan loop je rechter en waggel je niet ) De orthopeed gaf aan dat hij het normaal vindt dat het moeizamer gaat dan dat ik zou willen. Hij zei letterlijk: 10 jaar geleden had je al een indicatie om de heupen te vervangen en toen deden ze het niet. Je loopt 10 jaar door maar de periode voor die 10 jaar heb je door de afwijkingen aan je gewrichten al minstens 15 jaar zonder dat je het door had al een afwijkend looppatroon gekregen. Kortom minstens 25 jaar ( misschien je hele leven wel ) een vorm van achteruitgang, dit kunnen we niet met een prothese oplossen. Dat kost tijd, rust, geduld en acceptatie en komt nooit helemaal goed maar wel beter dan de artrose pijn. Ik moet zeggen dat ik de laatste maanden minder vecht tegen mijn beperkingen, en accepteer dat ik maar wat meer tutter dan andere mensen met een heupprothese. ( alleen die hebben veelal geen verleden ) Gelukkig heeft de fysio nooit opmerkingen gemaakt over de langzame revalidatie maar steeds weer de rust genomen om mij te helpen en mijn gemopper aan te horen. Sterkte Antje |
|
|
| Terug naar boven |
|
| hennetje |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 19:16 |
|
|
|
Vaste gast
|
Ook ik herken dat loop nu wel goed, maar mijn functie in mijn heupprothese is ook zeer beperkt. Ik kreeg 3 maand na mijn operatie hydrotherapie om in het water meer onbelast bewegen. Om zo te zorgen dat ik weer beter en zonder kruk leerde lopen.
En mensen zeiden tegen mij had je maar een normale heupprothese moeten nemen in plaats van de resurfacing.
Ik wens je veel sterkte met je dip. En doe het maar lekker rustig op jou tempo wat goed is voor je lijf. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2010 19:33 |
|
|
Kind aan huis
|
Fijn Mirjam dat het "groene monster " je een beetje opgevrolijkt heeft.
En mensen moeten er dan maar aan wennen dat je geen doorsnee persoon bent ( wie wel ?) jij doet de dingen op je eigen manier en in eigen tempo.
Na mijn tripples werd ik vak aangesproken dat ik nog steeds op krukken liep, Ik heb ze lekker laten kletsen sommigen mensen denken gewoon niet na voor ze wat zeggen en zelf nooit wat gehad hebben.
Christine. |
_________________ Code:
 |
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Ma 05 Apr 2010 17:57 |
|
|
|
Kind aan huis
|
Het gaat gestaag vooruit met mij. De intensieve therapie werkt! Ik loop steeds beter, en de kracht komt ook teruig. Wel na een min. of 10 lopen nog veel pijn in mijn benen.(spieren, uitstraalpijn?) Goed blijven oefenen, nu met krukken in de zg. 2 puntsgang (zoals nordic walken)
En...gisteren voor het eerst weer op de fiets!! Op de Gazelle damesfiets van mijn zoon (lekker lage instap, heeft hij voor het kranten rondbrengen, niet steeds over die stang heen) Dus ideaal voor mij. Mijn eigen fiets is zo'n snelle Koga hybride fiets, die hebben een hoge instap, dat doen we nog even niet. Nu dus maar de fiets "huren"bij mijn zoon
Weer een stukje vrijheid terug. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Ma 05 Apr 2010 18:08 |
|
|
Kind aan huis
|
Fijn Mirjam dat je de goede kant op gaat en met fietsen maakt het voor de beweging niet uit of je een hoge of lage instap hebt, als je maar fietsen kunt.
Jij komt er wel !
Christine. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Sandy |
Geplaatst: Vr 09 Apr 2010 13:49 |
|
|
Blontd / Bestuurslid
|
Christine schreef: Fijn Mirjam dat je de goede kant op gaat en met fietsen maakt het voor de beweging niet uit of je een hoge of lage instap hebt, als je maar fietsen kunt Voor de beweging maakt het misschien niet veel uiit, maar wat denk je van het op en afstappen? |
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Wo 21 Apr 2010 13:02 |
|
|
|
Kind aan huis
|
We zijn weer 2 weekjes verder, en ik moet zeggen dat het flink vooruit gaat! Ik fiets weer, ga de stad in, loop kleine stukjes zonder krukken(nog wel erg vermoeiend) lange stukken moet nog wel met 2 krukken, anders ga ik "waggelen". de therapieën door hun werk. Ik ben dan ook wel weer heel fanatiek daarin iedere ochtend en avond op de hometrainer, nu op kracht, en iedere dag een stuk lopen, verder al mijn andere oefeningen, ook weer buikspieroefeningen. Tja, de energie moet er toch uit bij mij
Alleen de schouder oefeningen niet, vanwege een opgezet polsgewricht. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Wo 21 Apr 2010 13:27 |
|
|
Kind aan huis
|
Hey Mirjam, lekker dat het nu wat beter met je gaat en dat je met al die oefeningen resultaten boekt. En dat waggelen gaat waarschijnlijk ook wel over, ik doe het alleen als ik veel gelopen heb en alleen op pad ben. Als ik samen met de man op stap ben dan kan ik me aan zijn arm vast houden, valt het gelijk minder op.
Succes verder.
Christine. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| irenew |
Geplaatst: Wo 21 Apr 2010 16:41 |
|
|
Stamgast
|
Wat fijn dat het de goede kant op gaat. dat waggelen is wel een bekend probleem Maar met de therapie moet dat helemaal goed komen  |
_________________ You never know how strong you are until being strong is the only choice you have... |
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Za 22 Mei 2010 16:03 |
|
|
|
Kind aan huis
|
Ben weer een maand verder, en ik kan alleen maar zeggen dat het echt heel goed gaat!! Ik loop alles nu zonder krukken, ook lange stukken. Heb gisteren 3 km. gelopen, beetje heuvelachtig, mul zand, van alles wat. Wel 2 keer even moeten zitten, maar toch. Dat was voor het eerst zonder krukken zo'n eind. En vandaag in de stad ook, en een tijdje staan als je aan de praat bent. Over 2 weken heb ik de 2e controle, en dan ga ik ook reïntegreren op mijn werk. Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer helemaal!
o, ja, ik fiets ook al weer een paar weken op mijn snelle Koog, ook al weer een fietstocht van 15 km. gedaan  |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Za 22 Mei 2010 21:15 |
|
|
Kind aan huis
|
Hey Mirjam dat zijn goede berichten, geniet van alles wat je weer kunt doen, maarre zachtjes aan dan breekt het lijntje niet.
Christine. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| irenew |
Geplaatst: Zo 23 Mei 2010 20:49 |
|
|
Stamgast
|
| Wat een fijne berichten. Mooi vooruitzicht om straks weer aan het werk te gaan. Succes |
_________________ You never know how strong you are until being strong is the only choice you have... |
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Di 08 Jun 2010 21:16 |
|
|
|
Kind aan huis
|
Vandaag heb ik mijn 2e controle gehad. Zoals verwacht, alles was goed. Ik ben verder niet bekeken, ik bedoel, mijn beenfuncies zijn niet gecontroleerd. (eerste keer ook niet) Ik heb de foto nog even gezien, en daar was de niet geopereerde heup ook goed p te zien, met een beginnende slijtage. Maar, nu nog niet aan de orde om te opereren. Hij heeft me goed laten zien in welke mate ik dysplasie heb. Ook de ideale hoekmeting erbij. Interessant o te zien.
Mijn knie geeft nog wel last, daar heb ik 3 weken na de operatie een ontsteking(pseudojicht) in gehad. Mocht dat zo blijven, wordt er een 2e MRI gemaakt. Bij de eerste zat de knie vol vocht.
Heb het fysiobeleid ook even aangekaart. Bij mij is dus te laat met fysio en looptraining begonnen, ik had een mooi verslag van de fysio bij me. goed, dat wordt toch een beetje verdedigt. Ik ben helemaal vergeten te vragen met welke bewegingen ik nog moet oppassen. Ik ga re-integreren op mijn werk (kinderopvang) wat mag/kan wel en wat nog niet. Zal het vragen als ik de uitslag van de DEXA moet opvragen. (over +/- 3 wk.)
Ik heb nog even 1 keer per week fysio, loop en krachttraining, en daarna ga ik terug naar de medische fysio op het ziekenhuis, want bewegen zal ik moeten blijven doen. Ook vanwege de botontkalking en de evt. reumatische klachten.
Ik hoef nu pas over een jaar terug te komen. Ik dacht dat ik een jaar na de operatie terug moest, maar dat wordt dan 16 maanden of zo. Hopelijk heb ik niet eerder een afspraak nodig  |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Charlotte |
Geplaatst: Wo 09 Jun 2010 08:25 |
|
|
Kind aan huis
|
Goed nieuws hoor, succes met reïntegreren en veel plezier.
Fijn dat het goed met je gaat. |
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Do 10 Jun 2010 13:00 |
|
|
Kind aan huis
|
Wat fijn voor je Mirjam, hopen dat je knie dan nu geen roet meer in het eten gooit. ( maar daar gaan we maar niet van uit)
Christine. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| myr. |
Geplaatst: Wo 28 Jul 2010 22:53 |
|
|
|
Kind aan huis
|
Het is nu precies een half jaar na de operatie, en het gaat heel erg goed!!
Ik ben vorige week in Zwitserland geweest, heb al redelijk gewandeld, wel met 2 van die prikstokken. Had wel vreselijke spierpijn daarna, maar goed, ik kwam toch omhoog . En ook een klein bergje opgefietst met de mountainbike! Ik heb amper nog last, alleen bij langer lopen, en bukken. Ik ga m.i.v. 1 aug. weer een paar uurtjes gewoon werken, de rest nog therapeutisch, maar we gaan het opbouwen. Ben benieuwd. ik heb eigenlijk meer last van de andere hup....die gaat nu opvallen. Moet ook nog, maar nu nog effe niet. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Christine |
Geplaatst: Do 29 Jul 2010 09:53 |
|
|
Kind aan huis
|
Jij hebt dus een heerlijke vakantie gehad in de bergen ( heb je adresje voor mij?) En dan volgende week weer gedeeltelijk aan het werk, spannend hoor.
Ben wel benieuwd hoe het dan gaat.
Christine. |
|
|
| Terug naar boven |
|
|
|